Logo

Wat is een CRM-systeem?

Matthias van InnovaWare schrijft een blog over Wat is een CRM-systeem?
Auteur: Matthias Benschop
| Laatst geupdatet: 13-01-2025

Een CRM-systeem is een programma dat wordt gebruikt door een bedrijf voor hun relatiebeheer met de klant. Benieuwd hoe jouw bedrijf hierdoor exponentieel kan groeien in leads? Lees hieronder alles wat jij moet weten!

Wat is een CRM-systeem?

Voordelen van een CRM-systeem maken

De voordelen van het hebben van een CRM-systeem zijn er veel, voornamelijk heeft dit te maken met alles omtrent de klant. Zo is deze software een plek waar jij al jouw klantgegevens op één plek hebt, wat vele voordelen met zich meebrengt. Naast het meetbaar maken van bepaalde informatie die normaliter moeilijk te verkrijgen is, zijn er nog vele andere redenen waarom jij als organisatie kan profiteren van een customer relationship management software. Hieronder hebben wij de voornamelijkst redenen voor jou genoteerd:

  • Beter leren kennen van de klant
  • Verbeterde segmentatie
  • Klanten behouden door CRM-systeem
  • Betere anticiperen op wensen
  • Snellere en efficiënte manier van communicatie
  • Ondersteuning van bescherming van privacy
  • Data is up-to-date
  • Collega’s kunnen tegelijkertijd gegevens bijwerken
  • Forecasting bij de klant

Daarnaast kan jij ervoor kiezen om bij InnovaWare jouw CRM-systeem op maat te laten maken. Zo beschik jij niet alleen over de algemene voordelen van dit bijzondere programma, maar zijn er nog vele functies die jij zelf kan toevoegen! Neem vandaag nog contact met ons op en samen maken wij een op maat gemaakt CRM-systeem waar jouw organisatie van kan profiteren!

Wat kun je met een CRM-systemen

Kiezen voor een CRM-systeem brengt vele opties met zich mee, door de veelzijdigheid van dit programma. Door het gebruiken van meerdere functies kunnen bedrijven dit systeem inzetten om vrijwel alle bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Daardoor komt het regelmatig voor dat verschillende afdelingen dezelfde customer relationship management systemen gebruiken. Benieuwd naar alle functies van dit bijzondere systeem? Wij hebben ze hieronder voor jou op een rijtje gezet:

Contacten beheren

Met het gebruik van een CRM-systeem is het beheren van contacten een stuk gemakkelijker, sneller en vooral overzichtelijker, het is immers een primaire functie van dit programma. Hierin krijg je een overzicht van personen waar contact tussen is geweest, maar ook van correspondentie in het verleden waarbij achtergrondinformatie te achterhalen valt.

Leads beheren

Leads zijn een speciale tak van contacten, het liefst wil je dat alle leads daadwerkelijk klant worden. Om ervoor te zorgen dat dit gebeurt is het nodig om soms meerdere gesprekken of mailuitwisselingen te hebben. Door goed voorbereid het gesprek in te gaan ben je al een stap voor, dit gaat gemakkelijk door de mogelijkheid om notities te kunnen toevoegen in dit programma bij de informatie van de klant en verleden correspondentie.

Sales beheren

In het CRM-systeem zie je wat de voorkeuren zijn van deze contacten, maar ook in welke fase van de salesfunnel ze zich bevinden. Zo maak je gerichte acties met als doel de verkopen te vergroten.

Interne communicatie

Opmerkingen, notities, herinneringen maar ook chatberichten zijn mogelijk om neer te zetten in het CRM-systeem. Hierdoor kunnen medewerkers onder elkaar snel informatie delen. Juist de mogelijkheid om tussendoor iets te vragen tijdens een klantenservice sessie maakt het een zeer waardevol middel.

Synchroniseer je mailboxen

Het beheren van vele mailboxen tegelijk kan ervoor zorgen dat jij snel het overzicht verliest en het een ongeorganiseerde boel wordt. Hierom is het een geweldige functie dat het bij ons CRM-systeem mogelijk is om Outlook of Gmail te kunnen koppelen. Daardoor lopen deze mailboxen synchroon en voorkom jij dubbele antwoorden of achterstallige reacties op contacten.

Documenten delen

Komt een collega net bij klantenbezoek vandaan? Dan is een log waarin alles staat wat besproken is wel zo handig. Via het CRM-systeem upload je eenvoudig je verslag en zet je het in het profiel van een klant. Iedereen weet nu waar de vergadering over ging en of er nieuwe deals op de horizon liggen.

Alle data praktisch weergegeven

Aan de hand van allerlei interfaces kun je data filteren. Zoek je bijvoorbeeld de meest recente klantcontacten? Of wil je alleen correspondentie met de leveranciers zien? Dat kan met een dergelijk systeem. Maak gebruik van de vele dashboards om informatie te bundelen, op te delen in grafieken of anders praktisch weer te geven.

Welke soorten CRM-systemen bestaan er?

Vrijwel doen de programma’s hetzelfde, toch zijn zij zeker niet allemaal hetzelfde. Om goed te weten welk type CRM-systeem het beste aansluit bij jouw organisatie, gaan wij de verschillende programma’s afzonderlijk van elkaar benoemen en uitleggen wat je hierbij kunt verwachten. Lees hieronder voor welke verschillende customer relationship management systemen jij terecht kan bij InnovaWare:

Operationele CRM-systemen

De voornaamste functie van dit programma is het stroomlijnen en vereenvoudigen van de primaire bedrijfsprocessen van jouw organisatie. Dit type CRM-systeem omvat marketing, verkoop en klantenservice mogelijkheden en helpt jouw bedrijf leads te genereren en deze weer om te zetten in toekomstige contacten.

Collaboratieve CRM-systemen

Bij dit systeem ligt de focus vooral op het verbeteren van de interne communicatie in het bedrijf. Dit programma zorgt voor stroomlijnen van verkoop, marketing en ook weer klantenservice processen. Ook wordt het bedrijf hierbij geholpen met de externe communicatie door een naadloos verbinding met jouw distributeurs, partners en leveranciers tot stand komt.

Analytische CRM-systemen

Het analytische CRM-systeem is gericht op het verbinden van data, analyses en rapportages waarbij jij de klant beter leert begrijpen. Hierbij wordt informatie verzameld door operationele CRM-apps en worden prestatiemetingen en bruikbare inzichten in consumentengedrag aangetoond.

Wat zijn de kosten van een CRM-systeem?

Een gemiddeld trekken van de kosten voor een CRM-systeem is lastig, gezien elk vraagstuk en de daarbij behorende wensen verschillend zijn van elkaar. Hoe meer functies je wilt hebben om je doelgroepen te kunnen beheren, hoe hoger de kosten oplopen. Een CRM-systeem wordt schaalbaar ingezet. Grote bedrijven betalen dus ook een flink stuk meer dan kleine bedrijven. Om toch een voorbeeld te kunnen geven van de prijzen van dit type systeem, zou je kunnen denken aan een bedrag van €50.000 voor een middelgroot bedrijf. 

Innoware: CRM-systeem gebaseerd op jou!

Het laten maken van een CRM-systeem bij InnovaWare zorgt ervoor dat jij een specifiek programma hebt gericht op jouw persoonlijke wensen van de organisatie. Met jarenlange ervaring in dit type programmeren, zijn wij hét bedrijf dat jou kan helpen bij het genereren van meer leads. Neem vandaag nog contact met ons op en laten wij samen in gesprek gaan om de toekomst van jouw bedrijf en programma te bespreken en hoe wij van InnovaWare ervoor kunnen zorgen dat dit beeld er goed uit komt te zien!

Onderdeel uit collectie

10

Maatwerk Software

Geschreven door
Matthias van InnovaWare vertelt over Maatwerk Software
Matthias Benschop

Meer informatie nodig over Wat is een CRM-systeem?? Neem hieronder contact op!

Vorige blog
Wat is een API-koppeling?

Door · Karel Deij

Volgende blog
Wat is een ERP-systeem?

Door · Matthias Benschop

Matthias van InnovaWare

Een vrijblijvend
adviesgesprek inplannen?

© 2025 InnovaWare - Alle rechten voorbehouden

Logo footer