Kosten app laten maken

Voordat je een app laat maken wil je weten wat de kosten zijn. Hoe beter je weet wat je wilt, hoe beter de kosten in te schatten zijn. Van tevoren is het echter lastig om een concreet kostenplaatje te krijgen. Innovaware heeft al veel apps op maat gebouwd en wij leggen graag uit hoe je op de kosten komt van het laten maken van een app.

Onderdeel uit collectie

3

Apps

Geschreven door
Karel van InnovaWare vertelt over Maatwerk Software
Karel Deij

Meer informatie nodig over Kosten app laten maken? Neem hieronder contact op!

Vorige blog

#Apps

Hoe maak je een app?

Door · Karel Deij

Volgende blog

#API koppeling

Software koppelingen

Door · Matthias Benschop

App ontwikkelingskosten

Als bedrijf wil je een goed beeld hebben van de app ontwikkelingskosten voordat je eraan begint. Het maakt veel uit in hoeverre je verder kunt investeren en wanneer je denkt dat je de kosten terug kan verdienen. De kosten om een app te laten maken beginnen rond de € 2.000. Gemiddeld gezien heb je een basisapp tussen de € 5.000 en € 10.000. Wil je echter iets meer functionaliteiten en komt er maatwerk bij kijken liggen de kosten tussen de € 20.000 - € 50.000.

 

Hoe meer functies je erin verwerkt wilt hebben hoe hoger de kosten. De bovengenoemde getallen zijn TCO (Total Cost of Ownership) dus de totale bouwkosten. Dit zijn zowel de kosten van het voorbereiden, gesprekken voeren, ontwikkelen en publiceren.

 

Hoe zijn de kosten van een app laten maken opgebouwd?

Snappen hoe de kosten van een app laten maken zijn opgebouwd geef je veel inzicht in wat jij kunt verwachten van jouw idee. Door te weten wat de grootste onderdelen zijn die de kosten opmaken kun je beter sturen op wat je wilt. Zo efficiënt mogelijk door het bouwproces heengaan zorgt voor een lagere prijs. Ga je echter niet goed voorbereid te werk dan bestaat de kans dat je vertraging oploopt en juist meer kosten moet maken.

 

Concept maken

Elk project begint met een concept. Niet alles kan in één keer uitgedacht worden. Zeker als je met een opdrachtgever en een ontwikkelaar werkt is het noodzakelijk om met concepten te werken. Dit is een goedkope manier om te zien of de beide partijen elkaar goed hebben begrepen.

 

Met een concept schets je hoe een app er ongeveer qua functionaliteiten uit komt te zien. De exacte vormgeving komt meestal pas iets later aan de orde. Weet jij het fundament van je applicatie goed uit te leggen dan is een concept zo gemaakt.

 

Ontwikkelingskosten

Als de voorbereiding goed is gegaan betaal je niet te veel voor de ontwikkelingskosten. Het kan in één keer ontwikkeld worden, uiteraard met wat aansturing hier en daar. Waar de meeste projecten echter in de kosten van de bouw oplopen is dat er dubbel werk gedaan moet worden. Dit kan zijn doordat er slecht gecommuniceerd wordt of omdat de voorbereiding niet goed is geweest. De bouwkosten zijn toch wel waar de meeste mensen het eerste aan denken wanneer ze denken aan de kosten voor een project. Dit is ook het meeste concrete binnen de kosten: waarvoor je betaalt krijg je ook.

 

Operationele kosten

Operationele kosten is de prijs die je betaalt om de software in gebruik te nemen en te houden. Hierbij moet je denken aan een installatie of een licentie die je moet afnemen. Ook bepaalde ondersteunende software die tijdens de bouw afgenomen moet worden valt hieronder.

 

Onderhoudskosten

Wanneer een project klaar is en opgeleverd betekent dat nog niet dat het klaar is met de kosten. De doorlopende onderhoudskosten zullen altijd een rol spelen. Je wilt immers dat je software is voorzien van de laatste updates. Het niet voldoen aan dit onderhoud kan betekenen dat na verloop van tijd je programma’s langzamer werken. In sommige gevallen zijn ze niet meer zo goed beveiligd of kunnen ze helemaal niet meer werken.

 

Marketingkosten

Als je jouw dienst of product aan de man wilt brengen helpt het inzetten van de marketing enorm. Het is niet voor niets dat veel grote bedrijven steeds meer uitgeven aan de marketing. Het is een beslissing die zijn waarde snel terugverdient. Toch moet je deze marketingkosten ook meenemen in het kostenplaatje wil je op een accuraat getal komen voor de gehele investering.

 

Opschalen

Niet elke software is gebouwd om te kunnen opschalen. Uiteraard kan er met dit concept rekening worden gehouden tijdens de bouw. Daar betaal je meestal wel extra voor. Dit komt in de regel neer op maatwerk wat meer uur nodig heeft om op te bouwen. Het voordeel is wel dat je na het ontvangen van de applicatie makkelijk kunt opschalen. Je houdt de kosten die daarna volgen daarom tot een minimum.

 

Enkele voorbeelden van apps en hun kosten

Omdat het zo lastig is om een beeld te krijgen van wat de kosten zijn om een app te laten maken is het goed om een paar voorbeelden erbij te halen. Ook al zullen deze niet één op één aansluiten met wat jij wilt hebben geven ze toch een goede indicatie van hoeveel je uit zult moeten geven. Je kunt in ieder geval zien waar de verschillende beslissingen toe hebben geleid wat de ontwikkelingskosten betreft.

 

Beter geen app onder de € 2.000

Om te beginnen kunnen we zeggen dat het een goede vuistregel is om beter geen app onder de € 2.000. Je krijgt dan namelijk alleen een app voor het oog, maar het mag geen naam hebben. Je weet dat er in ieder geval gebruik gemaakt gaat worden van vooraf gebouwde software die in blokken jouw nieuwe maakt. Nu is dit niet zozeer een slecht iets, het bespaart veel tijd. Toch wil je wel dat het jouw unieke app wordt en niet zomaar een nieuwe. Bovendien moet je voorzichtig zijn met goedkope apps omdat de gebruiksvriendelijkheid niet in orde is. Je betaalt extra voor het laten testen van de software. Doe je dit niet, dan betalen je klanten de prijs. Dat zullen ze niet waarderen en het kan het imago van je bedrijf schaden.

 

Taskade < € 10.000

Taskade is een goed voorbeeld van een kleinere applicatie. Het is een vrij simpele app om takenlijsten mee op te stellen en af te werken. Goed voor mensen die taken moeten bundelen en stapsgewijs afwerken. Verder heeft het de mogelijkheid om de productiviteit te meten en samen te werken. 

 

Hootsuite € 10.000 - € 50.000

Een app zoals Hootsuite valt tussen het bedrag van € 10.000 - € 50.000. Hiermee kunnen gebruikers via social media makkelijk berichten delen. Het heeft integraties met de grote social media netwerken waardoor het verspreiden van informatie moeiteloos gaat. Ze kunnen plannen, delen en analyseren hoe ze willen.

 

Clash of Clans > € 100.000

Clash of Clans is een spel dat meer dan € 100.000 heeft gekost om te ontwikkelen. Inmiddels is het enorm populair geworden. De ontwikkelaars hebben gekozen voor een mobiele functie waardoor veel mainstream gamers het ook hebben uitgeprobeerd. Het is laagdrempelig om in te stappen. Als applicatie is het wel een groot project geweest. De grafische elementen en interfaces zijn allemaal kostbare onderdelen geweest. Ook het feit dat iedere gebruiker een eigen profiel krijgt draagt bij aan de complexiteit van de game.

 

Waarom is een app laten maken duur?

Afgezien van slechte planning of communicatie zijn er een aantal dingen waar jij niets aan kunt doen, maar die wel een app laten maken duur maken. Uiteraard hebben we het hier over het laten maken van een app door een Nederlands bedrijf. Je kunt ook kiezen om je applicatie in het buitenland te laten ontwikkelen, maar daar komen we later in dit artikel op.

 

Ten eerste is de kans hoog dat het programma dat jij wilt laten maken nog niet bestaat. Onderdelen ervan kunnen wel al eens eerder gebouwd zijn, maar die moeten ook maar beschikbaar zijn in een database. Hoe dan ook komt er maatwerk bij kijken om een goed resultaat af te leveren. Dit maatwerk kosten uren. De huidige lonen voor dit soort werk is € 90 - € 120 per uur. Je hebt zeker tientallen of honderden uren nodig om het af te ronden, waardoor je op een vrij groot bedrag uitkomt.

 

Ten tweede is het welbekende vraag en aanbod principe. Er is zoveel vraag naar experts op het gebied van apps laten maken dat het aanbod het niet meer aankan. Veel software ontwikkelaars zitten met volle agenda’s en zij hebben het voor het kiezen welke projecten ze aannemen. Vanzelfsprekend drijft dit de prijs op.

 

De juiste aanpak voor het ontwikkelen van een app

Het doel van een app is om waarde te creëren. Welke waarde dat is, mag jij invullen. Maar zonder waarde bouw je een app alleen om het te hebben en dat komt zelden goed. Gebruikers hebben snel door wat ze met een applicatie kunnen. Als het niet een toevoeging biedt op de bestaande services heb je het voor niets laten ontwikkelen. In sommige gevallen zal de mening tegenover jouw bedrijf ook veranderen. Het is dus goed om alleen een app te laten ontwikkelen die een meerwaarde biedt.

 

Het geven van feedback is een van de stappen om zo’n programma te krijgen. Stuur het ontwikkelingsteam aan op grond van wat jij voor ogen hebt. Alleen door je gedachten te delen kan er gebouwd worden hoe jij wilt. Een ander punt ligt ook in het gebied van communicatie. Jouw doelgroep heeft veel waarde om mee te helpen in het project. Door van tevoren in gesprek te gaan met de mensen die het uiteindelijk zullen gebruiken krijg je inzicht in waar de meerwaarde precies ligt. Misschien hebben ze een invalshoek waar jij nog niet eerder bij stil hebt gestaan. Hoe dan ook een goede stap om te nemen.

 

Welke app wil je laten maken?

Een goede inschatting van de kosten is op basis van de app die je wilt laten maken. Om van tevoren te weten welke opties er zijn geeft jou het voordeel een eerste inschatting te kunnen maken. Schrijf zo concreet mogelijk op wat jij wilt hebben in je applicatie. Maak je het bijvoorbeeld alleen beschikbaar voor Android gebruikers of ook voor iPhone gebruikers? Moet het ook over een webfunctie beschikken? Wil jij jouw software inzetten als B2C of ook B2B?

 

Des te beter je deze vragen kunt beantwoorden, des te beter een expert je kan helpen met het inschatten van de kosten om je app te laten maken.

 

Wanneer is een app de kosten waard?

Om te zien of het laten maken van een app de moeite waard is moet je alle kosten bij elkaar optellen en daarna berekenen wat het jou gaat geven. Grote kans dat het zich niet meteen, maar zeker in de toekomst terug zal verdienen. Wat dacht je van alle uren die je bespaart als je de administratie vergemakkelijkt? Of hoeveel nieuwe klanten je krijgt omdat je eindelijk het ook mogelijk maakt voor mobiele gebruikers om je diensten te gebruiken?

 

Het is belangrijk om een verwachting te schetsen van de kosten, maar ook van hoeveel voordelen je eruit krijgt. Er komen nieuwe klanten uit of bestaande klanten gaan meer betalen. Hoe je het wendt of keert, er komt een moment van break-even: de kosten zijn evenveel als de inkomsten. Alles daarna is je Return On Investment. Hoe eerder dit is, hoe beter. Zet alles op een rij en bereken binnen welke tijd dit is. Zodra je je antwoord hebt weet jij of je genoeg cashflow hebt om de investering aan te gaan.

 

Hoe bespaar je kosten op je app

Nu je weet wat het ongeveer kost om je app te laten maken is het goed om te weten dat er ook mogelijkheden zijn om de kosten zo klein mogelijk te houden. Het zijn meestal simpele ingrepen die wel grote effecten kunnen hebben. Sommige zullen de kwaliteit ook beïnvloeden dus het is goed om af te wegen hoe erg je in de kosten wilt snijden.

 

Outsourcing

Outsourcing betekent dat je de software in het buitenland laat maken. De Nederlandse markt is verzadigd van werk en hanteert de Nederlandse standaarden voor minimum loon. In andere landen, zoals India liggen de lonen een stuk lager. Bovendien zijn ze daar erg blij met nieuw werk vanuit het westen. Toch is dit niet altijd de oplossing. Je hebt te maken met een taalbarrière, maar ook weinig ondersteuning als er iets fout gaat. Wie gaat jouw geld terughalen als ze niet leveren wat je vraagt?

 

Whitelabel

Met een whitelabel neem je een stuk software in gebruik wat al bestaat. Je betaalt abonnementskosten of neemt een licentie af. Jij mag dan onder je eigen naam de service gebruiken. Meestal zijn dit SaaS applicaties. Het nadeel is dat je nooit eigenaar wordt. Je laat niks bouwen onder jouw naam en je krijgt niet de eigendomsrechten.

 

Cross-platform apps

Waarom twee keer iets maken als je het ook in één keer kunt doen? Normaal gesproken laat je een app maken voor mobiel en voor het web. Maar je kunt ook een cross-platform optie kiezen. Hierbij geef je specialisme op voor een breder net om gebruikers toegang te bieden. Vaak ontbreken de specifieke opties die een native app biedt, maar kun je wel flink wat extra mensen bereiken door maar één applicatie te laten maken. En dit scheelt in de kosten.

 

Kies het juiste kostenmodel

Het kostenmodel dat je kiest bepaalt hoe hoog de kosten kunnen oplopen. Je bent een stuk zekerder van de kosten als je een fixed price afspreekt. De vraag is of de ontwikkelaars hiermee in zullen stemmen. Wanneer het project uitloopt hoef jij dan niets te betalen, maar moet het wel afgerond worden.

 

Echter om de beste balans te hebben tussen zekerheid en een stop op de kosten is om te werken in sprints. Hierbij maken de developers steeds een afgesproken vooraf gekaderd gedeelte van het geheel tegen een bepaalde prijs. Je krijgt hiermee genoeg momenten om bij te sturen, bij te praten en je raakt niet het overzicht kwijt. Je focust je namelijk op één gedeelte tegelijk, terwijl je het grotere plaatje in je achterhoofd houdt.

 

Vraag advies aan om jouw kosten in te schatten

De kosten om een app te laten maken schat je het beste in samen met een expert. Door jouw software idee voor te leggen aan een expert van Innovaware krijg je professioneel advies. Wij hebben veel maatwerk geleverd en kunnen van tevoren een goed kostenplaatje geven voor jouw bedrijf. Uiteraard willen we graag eerst met jou een gesprek voeren wat jij voor ogen hebt met het project. Ook moeten we weten hoe de huidige infrastructuur eruit ziet. Dit gesprek kost je niets, maar geeft je wel waardevol inzicht in wat de kosten van een app laten maken zullen worden. Neem daarom vandaag nog contact met ons op!

 

Matthias van InnovaWare

Een vrijblijvend adviesgesprek inplannen?

Neem contact op!